اهل کاشانم ( سهراب سپهری )
متن دلخواه شما
یه روزی یه جایی یه جوری یه کسی یه چیزی صبر داشته باش
یک شنبه 24 اسفند 1393 ساعت 6:31 بعد از ظهر | بازدید : 163 | نوشته ‌شده به دست حسین روحی | ( نظرات )

اهل کاشانم روزگارم بد نیست

اهل کاشانم

روزگارم بد نیست

تکه نانی دارم ، خرده هوشی ، سر سوزن ذوقی .

 

مادری دارم ، بهتر از برگ درخت .

 

دوستانی ، بهتر از آب روان . 

 

و خدایی که در این نزدیکی است :

 

لای این شب بوها ، پای آن کاج بلند.

 

روی آگاهی آب ، روی قانون گیاه .

 

 من مسلمانم .

 

قبله ام یک گل سرخ .

 

جانمازم چشمه ، مهرم نور .

 

دشت سجاده ی من .

 

من وضو با تپش پنجره ها می گیرم.

 

در نمازم جریان دارد ماه ، جریان دارد طیف .

 

سنگ از پشت نمازم پیداست :

 

همه ذرات نمازم متبلور شده است .

 

من نمازم را وقتی می خوانم

 

که اذانش را باد ، گفته باشد سر گلدسته ی سرو.

 

من نمازم را ، پی « تکبیرة الاحرام » علف می خوانم،

 

پی « قد قامت » موج . 

 

کعبه ام بر لب آب

 

کعبه ام زیر اقاقی هاست .

 

کعبه ام مثل نسیم ، می رود باغ به باغ ، می رود شهربه شهر. 

 

« حجر الاسود » من روشنی باغچه است . 

 

آب بی فلسفه می خوردم .

 

توت بی دانش می چیدم .

 

تا اناری ترکی بر می داشت، دست فواره ی خواهش می شد .

 

تا چلویی می خواند ، سینه از ذوق شنیدن می سوخت .

 

گاه تنهایی ، صورتش را به پس پنجره می چسبانید . 

 

شوق می آمد ، دست در گردن حس می انداخت .

 

فکر ، بازی می کرد

 

زندگی چیزی بود ، مثل یک بارش عید ، یک چنار پر سار .

 

زندگی در آن وقت ، صفی از نور و عروسک بود .

 

یک بغل آزادی بود .

 

زندگی در آن وقت ، حوض موسیقی بود . 

 

طفل پاورچین پاورچین ، دور شد کم کم در کوچه ی سنجاقکها.

 

بار خود را بستم ، رفتم از شهر خیالات سبک بیرون

 

دلم از غربت سنجاقک پر. 

 

من به مهمانی دنیا رفتم:

 

من به دشت اندوه ،

 

من به باغ عرفان ،

 

من به ایوان چراغانی دانش رفتم.

 

 مادرم آن پایین

 

استکان ها را در خاطره ی شط می شست. 

 

شهر پیدا بود:

 

رویش هندسی سیمان ، آهن ، سنگ.

 

سقف بی کفتر صدها اتوبوس.

 

گل فروشی گلهایش را می کرد حراج.

 

در میان دو درخت گل یاس ، شاعری تابی می بست.

 

پسری سنگ به دیوار دبستان می زد.

 

کودکی هسته ی زردآلو را، روی سجاده ی بیرنگ پدر تف می کرد.

سهراب سپهری




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
آخرین عناوین مطالب